Förstasidan > Ärendehantering, tillstånd och miljökonsekvensbedömning > Miljökonsekvensbedömning > MKB-projekt > Trafikledsverkets Helsingfors-Åbo snabb tågförbindelse Trafikledsverkets Helsingfors-Åbo snabb tågförbindelse + Visa information - Göm information Projektets kontaktuppgifter Diarienummer UUDELY/13887/2018 Projektansvarige Trafikledsverket Kontaktperson Projektchef Heidi Mäenpää, förnamn.efternamn(at)vayla.fi, tfn. 029 534 3819 Konsult Sitowise Ab och Ramboll Finland Ab Kontaktperson Projektchef Veli-Markku Uski, förnamn.efternamn(at)sitowise.com, tfn. 040 533 4638, Biträdande projektchef Heikki Surakka, förnamn.efternamn(at)heikki.surakka(at)ramboll.fi, tfn. 050 341 7919 Kontaktmyndighet Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland, ansvarsområdet för Miljö och naturresurser, PB 36, 00521 Helsingfors Kontaktperson Överinspektör Liisa Nyrölä, förnamn.efternamn(at)ntm-centralen.fi Tillstånd Avslutad Beskrivning av projektetI projektet för en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo ingår en ny dubbelspårig bana mellan Esbo och Salo (längd 95 kilometer) och byggandet av dubbelspår längs med den nuvarande banan mellan Salo och Kuppis (längd 55 kilometer). I projektet ingår även linjerätningar i Hajala, Kriivari, Toikkala och Pikis mellan Salo och Kuppis samt förbättringsåtgärder på bangården i Åbo. Miljökonsekvensbedömningen grundar sig på den bantekniska planeringen på sträckan Salo – Kuppis, på den snart färdiga översiktsplanen för direktbanan Esbo – Salo och på den bantekniska planeringen för bangårdarna i Åbo på sträckan Kuppis – Åbo.Målet för den snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo är att förkorta resetiden mellan städerna och utvidga deras pendlings- och arbetsmarknadsområden. Direktbanan Esbo – Salo förkortar den nuvarande Helsingfors – Åbo banan med 26 kilometer och försnabbar restiden med cirka en halv timme. Målet för planeringen av dubbelspåret mellan Salo – Kuppis är att förbättra bankapaciteten på avsnittet, göra trafiken snabbare och punktligare och att minska antalet driftsstörningar. De planerade linjerätningarna (alternativ B) förkortar avståndet med fyra kilometer.Projektets alternativMiljökonsekvensbedömningen för projekthelheten genomförs som en enhetlig bedömning av avsnittet Helsingfors–Åbo. Utgångspunkten för bedömningen är att banhelheten mellan Helsingfors och Esbo är färdig och att Esbo stadsbana, som väntar på investeringsbeslut, står i full beredskap. Detta innebär att de alternativ som granskas är: ALT A: Snabb dubbelspårig tågförbindelse på avsnittet Esbo–Åbo ALT B: Snabb dubbelspårig tågförbindelse på avsnittet Esbo–Åbo samt linjerätningar av banan på avsnittet Salo–Åbo Jämförelsealternativet 0+: Kustbanan inklusive förbättringsåtgärder. MKB-programmet MKB-programmet (pdf, 13 385 kt) Kungörelse (pdf 27 kt) Begäran om utlåtande (pdf 81 kt) Begäran om utlåtande till HRM (pdf 71 kt, på finska) Begäran om utlåtande till HRT (pdf 71 kt, på finska) Kontaktmyndighetens utlåtande om miljökonsekvensprogrammet, tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo (pdf 241 kt) Översättningen av kontaktmyndighetens utlåtande om miljökonsekvensprogrammet, tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo (pdf, 553 kt) Givna utlåtanden om MKB-programmet (pdf 25 227 kt) Givna åsikterna om MKB-programmet (pdf 14 952 kt) Översättningen av kontaktmyndighetens utlåtande om miljökonsekvensprogrammet, tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo MKB-beskrivningen Miljökonsekvensbeskrivningen för Trafikledsverkets projekt för en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo (pdf 17 413, på svenska) Liite 1. Yhteysviranomaisen lausunto arviointiohjelmasta (pdf, 306 kt, på finska) Liite 2. Yhteysviranomaisen lausunnon huomiointi (pdf, 179 kt, på finska) Liite 3. Salon ja Turun Kupittaan välisen kaksoisraiteen puolisuustarkastelu (pdf, 3 748 kt, på finska) Liite 4. Kaavakartat karttasarja (pdf, 28 265 kt, på finska) Liite 5. Ihmisten elinolot ja viihtyvyys karttasarja (pdf 39 763 kt, på finska) Liite 6. Melukartat karttasarja 1_osa 1 (pdf, 38 228 kt, på finska) Liite 6. Melukartat karttasarja 1_osa 2 (pdf, 39 562 kt, på finska) Liite 6. Melukartat karttasarja 1_osa 3 (pdf, 37 594 kt, på finska) Liite 6. Melukartat karttasarja 1_osa 4 (pdf, 39 957 kt, på finska) Liite 6. Melukartat karttasarja 1_osa 5 (pdf, 11 052 kt, på finska) Liite 7. Melukartat karttasarja 2 (pdf 37 203 kt, på finska) Liite 8. Asukasmäärät, asuin- ja lomarakennusten, hoito- ja oppilaitosten sekä luonnonsuojelualueiden määrät meluvyöhykkeittäin (pdf, 149 kt, på finska) Liite 9. Espoo - Salo oikoradan linjausvaihtoehtojen esihistoriallisen ajan muinaisjäännösten arkisto- ja karttaselvitys 2010 (pdf, 2 865 kt, på finska) Liite 10. Espoo - Salo Ratalinjan arkeologinen inventointi 2017 (pdf, 35 648 kt, på finska) Liite 11. Ratahankealueen Salo - Turku välin arkeologinen inventointi 2019 (pdf, 22 852 kt, på finska) Liite 12. Ratahankealueen Salo - Turku välin arkeologinen lisäinventointi 2020 (pdf 6 314 kt, på finska) Liite 13. Maisemaselvityksen taulukot (pdf 117 kt, på finska) Liite 14. Maisema- ja kulttuuriarvojen karttasarja (pdf 28 696 kt, på finska) Liite 15. Ekologisen verkoston yhteyskohtainen tarkastelu ja menetelmällisiä täsmennyksiä (pdf 1 796 kt, på finska) Liite 16. Ekosysteemipalvelukartta (pdf 4 093 kt, på finska) Liite 17. Vesistöjen hydrologiset ominaisuudet ja tila (pdf, 150 kt, på finska) Liite 18. Pohjavesikartta (pdf, 2 090 kt, på finska) Liite 19. Rataosuuksien suunnitteluperiaatteet (pdf, 83 kt, på finska) Liite 20. Luontokarttasarja (pdf, 26 837 kt, på finska) Liite 21. Helsinki - Turku nopean ratayhteyden luontoselvitykset, 2017 - 2020_osa 1 (pdf, 30 699 kt, på finska) Liite 21. Helsinki - Turku nopean ratayhteyden luontoselvitykset 2017 - 2020_osa 2 (pdf, 36 763 kt, på finska) Liite 21. Helsinki - Turku nopean ratayhteyden luontoselvitykset 2017 - 2020_osa 3 (pdf, 15 462 kt, på finska) Liite 22. Nuuksion Natura-arviointi 2020 (pdf, 2 266 kt, på finska) Liite 23. Espoo - Lohja - Salo ratalinjan Natura-arvioinnin päivittäminen radan yleissuunnitelmavaiheessa, vaikutukset Kiskonjoen latvavedet Natura-alueeseen (pdf, 3 318 kt, på finska) Liite 24. Nummenkylän habitaattitarkastelu (pdf, 1 348 kt, på finska) Liite 25. Raportti liito-oravien ylityspaikkojen arvioimiseksi ja osoittamiseksi liittyen ESA-radan LS-lain mukaisiin liito-oravien poikkeuslupahakemuksiin (pdf, 4 023 kt, på finska) Kungörelse angående Trafikledsverkets miljökonsekvensbeskrivningen av en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo (pdf, 288 kt) Begäran om utlåtande angående Trafikledsverkets miljökonsekvensbeskrivningen av en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo (pdf 86 kt) Komplettering av den miljökonsekvensbeskrivningenNTM-centralen i Nyland har den 11.2.2021 bett Trafikledsverket att komplettera miljökonsekvensbeskrivninen. Tillkännagivande: Begäran till Trafikledsverket om komplettering av miljökonsekvensbeskrivningen för den snabba tågförbindelsen Helsingfors-Åbo (Nyland, Egentliga Finland) I anslutning till förfarandet vid miljökonsekvensbedömning har bedömningar i enlighet med 65 § i naturvårdslagen gjorts för följande områden som ingår i Natura 2000-nätverket. Noux (FI0100040) Kisko ås vattendrag (FI0200083) Kustöviken (FI0200058) Naturabedömningarna medföljer som bilagor till MKB-beskrivningen.Kompletterad miljökonsekvensbeskrivningen Miljökonsekvensbedömning (MKB) av projekthelheten för den snabba tågförbindelsen Helsingfors - Åbo. Kompletterande rapport till miljökonsekvensbeskrivningen. Trafikledsverkets publikationer 55swe/2021 Bilaga 1. Begäran om komplettering av MKB-beskrivningen för projektet för den snabba tågförbindelsen Helsingfors-Åbo (på finska) Bilaga 2. Granskning av förläggningen av banan (på finska). Denna bilaga ersätter bilaga 3 till MKB-beskrivningen (Trafikledsverkets publikationer 55/2020), granskning av förläggningen av banan Bilaga 3. Kartserie över naturvärden (på finska). Denna bilaga ersätter bilaga 20 till MKB-beskrivningen (Trafikledsverkets publikationer 55/2020), kartserie över naturvärden Bilaga 4. Naturabedömning av Noux (på finska). Denna bilaga ersätter bilaga 22 till MKB-beskrivningen (Trafikledsverkets publikationer 55/2020) Naturabedömning av Noux Bilaga 5. Naturabedömning av Kisko ås källflöde (på finska). Denna bilaga ersätter Naturabedömning bilaga 23 till MKB-beskrivningen (Trafikledsverkets publikationer 55/2020), Kisko ås källflöde. Bilaga 6. Karta över de totala konsekvenserna för naturen (på finska) Bilaga 7 A. Kartserie över spårtrafikbuller (på finska). Denna bilaga ersätter bilaga 6 till MKB-beskrivningen (Trafikledsverkets publikationer 55/2020), kartserier över spårtrafikbuller för projektalternativ ALT A och ALT B Bilaga 7 B. Kartserier över spårtrafikbuller (på finska). Denna bilaga ersätter bilaga 6 till MKB-beskrivningen (Trafikledsverkets publikationer 55/2020), kartserier över spårtrafikbuller för projektalternativ ALT A och ALT B Bilaga 8. Invånarantal, antal bostads- och fritidsbyggnader, vård- och läroinrättningar samt naturskyddsområden enligt bullerzon, (på finska). Denna bilaga ersätter bilaga 8 till MKB-beskrivningen (Trafikledsverkets publikationer 55/2020) Bilaga 9 A. Kartserie över vibrationer och stomljud (på finska) Bilaga 9 B. Kartserie över vibrationer och stomljud (på finska) Bilaga 9 C. Kartserie över vibrationer och stomljud (på finska) Bilaga 10. Kartserie över landskaps- och kulturvärden (på finska). Denna bilaga ersätter bilaga 14 till MKB-beskrivningen (Trafikledsverkets publikationer 55/2020), kartserie över landskaps- och kulturvärden Bilaga 11. Geodata- och terränggranskning av småvattenobjekt (på finska) Bilaga 12. Kartserie över grundvatten (på finska) Miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) av projekthelheten för den snabba tågförbindelsen Helsingfors - Åbo. Trafikledsverkets publicationer 55swe/2020 (pdf 17 413, på svenska) Bilagor i MKB-beskrivningen som inte har ersatts med nya: Bilaga 1. Kontaktmyndighetens utlåtande om bedömningsprogrammet (på finska) (pdf, 306 kt) Bilaga 2. Beaktandet av kontaktmyndighetens utlåtande (på finska), (pdf, 179 kt) Bilaga 4. Kartserie, planläggningskartor (på finska),(pdf, 28 265 kt) Bilaga 5. Kartserie, Människors levnadsförhållanden och trivsel (på finska), (pdf 39 763 kt) Bilaga 6. Bullerkartor, kartserie 1, delvis ersatta med nytt material), del 1 (på finska), (pdf, 38 228 kt) Bilaga 6. Bullerkartor, kartserie 1, delvis ersatta med nytt material), del 2 (på finska), (pdf, 39 562 kt) Bilaga 6. Bullerkartor, kartserie 1, delvis ersatta med nytt material), del 3 (på finska), (pdf, 37 594 kt) Bilaga 6. Bullerkartor, kartserie 1, delvis ersatta med nytt material), del 4 (på finska), (pdf, 39 957 kt) Bilaga 6. Bullerkartor, kartserie 1, delvis ersatta med nytt material), del 5 (på finska), (pdf, 11 052 kt) Bilaga 7. Bullerkartor, kartserie 2, (på finska), (pdf 37 203 kt) Bilaga 9. Arkiv- och kartredogörelse över fornlämningar från fornhistorisk tid längs de alternativa sträckningarna för direktbanan Esbo - Salo 2010 (på finska), (pdf, 2 865 kt) Bilaga 10. Esbo - Salo. Arkeologisk inventering av banlinjeni 2017, (på finska), (pdf, 35 648 kt) Bilaga 11. Arkeologisk inventering av banprojektområdet på sträckan Salo-Åbo 2019, på finska, (pdf, 22 852 kt) Bilaga 12. Salo-Åbo. Kompletterande arkeologisk inventering av banprojektområdet 2020, (på finska), (pdf 6 314 kt) Bilaga 13. Tabeller för landskapsutredningen (på finska), (pdf 117 kt) Bilaga 15. Förbindelsespecifik studie av det ekologiska nätverket och metodologiska preciseringar (på finska), (pdf 1 796 kt) Bilaga 16. Karta över ekosystemtjänster (på finska), (pdf 4 093 kt) Bilaga 17. Vattendragens hydrologiska egenskaper och status, (på finska), (pdf, 150 kt) Bilaga18. Grundvattenkarta, (på finska), (pdf, 2 090 kt) Bilaga 19. Planeringsgrunderna för banavsnitten (på finska), (pdf, 83 kt) Bilaga 21. Naturutredningar för den snabba banförbindelsen Helsingfors-Åbo 2017 - 2020_del 1 , (på finska),(pdf, 30 699 kt) Bilaga 21. Naturutredningar för den snabba banförbindelsen Helsingfors-Åbo 2017 - 2020 del 2 (på finska),(pdf, 36 763 kt) Bilaga 21. Naturutredningar för den snabba banförbindelsen Helsingfors-Åbot 2017 - 2020 del 3 (på finska)(pdf, 15 462 kt) Bilaga 24. Habitatstudie över Nummenkylä (på finska), (pdf, 1 348 kt) Bilaga 25. Rapport om bedömning och påvisandet av förekomsten av övergångsställen för flygekorre med anknytning till ansökningarna om undantagstillstånd gällande flygekore i enlighet med naturvårdslagen för ESA-banan), (på finska), 4 023 kt) Kungörelse Kungörelse angående Trafikledsverkets kompletterade miljökonsekvensbeskrivningen av en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo (pdf 155 kt) Begäran om utlåtande Begäran om utlåtande angående Trafikledsverkets kompletterade miljökonsekvensbeskrivningen av en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo (pdf 82 kt) Motiverade slutsats Kungörelse om den motiverade slutsatsen, Trafikledsverkets projekt om Helsingfors-Åbo snabb tågförbindelse, (pdf) Kontaktmyndighetens motiverade slutsats, Trafikledsverket, Helsingfors-Åbo tågförbindelse (pdf 332 kt)_22122021 Bilaga 1. Utlåtandena och åsikterna om beskrivningen: Utlåtandena (pdf, 20 MT)Åsikterna, DEL 1 (inte tillgängligt), (pdf, 28 MT)Åsikterna, DEL 2 (inte tillgängligt), (pdf, 18 MT) Bilaga 2. Utlåtandena och åsikterna om den kompletterade beskrivningen: Utlåtandena (pdf, 25 MT)Åsikterna (inte tillgängligt), (pdf, 39 MT) Bilaga 3. Utlåtande från NTM-centralen i Nyland om Naturabedömningen för Noux (pdf 152 kt), 22.12.2021 Bilaga 4. Utlåtande från NTM-centralen i Egentliga Finland om Naturabedömningen för Kisko ås kälflöden (pdf, 232 kt), 22.12.2021 Bilaga 5. Utlåtande från NTM-centralen i Egentliga Finland om Naturabedömningen för Kustöviken (pdf, 99 kt), 22.12.2021 Publicerad 03-12-2021 kl. 14.24, uppdaterad 17-08-2022 kl. 15.22 Suomeksi På svenska Ämne: trafik, Järnvägar (9d) Utgivare: Nylands NTM-central, Egentliga Finlands NTM-central Dela: Respons till sidansvarige Skriv ut sidan