Beskrivning av projektet
Flygbanan mellan Böle (Helsingfors) - Kytömaa (Kervo) är en ny 30 kilometer lång bansträckning, varav 28 kilometer ligger i en tunnel. Som projektalternativ överväger man förbättring av stambanan med 1–2 nya ytterligare spår och jämförelsealternativet att projektet inte genomförs. Vid den preliminära planeringen av sträckningen fastställs det ungefärliga läget och utrymmesbehovet för Flygbanan, schaktförbindelserna till markytan, förhållandet till den omgivande markanvändningen samt grundläggande lösningar för teknik och trafik.
Syftet med projektet är att förkorta resetiderna till flygplatsen, minska kilometrar körda med personbil samt tillföra kapacitet och minska benägenheten för störningar i trafiken i huvudstadsregionen.
Kommunerna i projektområdet är Helsingfors, Vanda, Tusby och Kervo.
Projektets alternativ
- Alternativ 1 Flygbanan
- Alternativ 2 Förbättring av huvudbanan med två tilläggsspår (spår 5 och 6)
- Alternativ 3 Förbättring av huvudbanan med ett tilläggsspår (spår 5)
- Alternativ 4 Projektet inte genomförs alls (jämförelsealternativ)
MKB-programmet
-
MKB-programmet, Flygbanan, Finlandsbanan Ab (pdf 26 398 kt)
-
Kartabilaga till MKG-programmet, Flygbanan, Finlandsbanan Ab (pdf 17271 kt)
-
Kungörelse, Finlandsbanan Ab (pdf 140 kt)
-
Begäran om utlåtande (pdf)
-
Kontaktmyndighetens utlåtande om MKB-programmet (på finska), Flygbanan, Finlandsbanan Ab (pdf)
-
Givna utlåtandena, Flygbanan, Finlandsbanan Ab (pdf 9 061 kt)
-
Givna åsikterna, Flygbanan, Finlandsbanan Ab (pdf 19 331 kt)